BOL niveau 3 & 4 / 2-3 jaar
Sales & Business Relations
Kun jij iedereen enthousiast maken?
Als Sales & Business Relations specialist bezoek je klanten of heb je op een andere wijze contact met de klant. Je maakt deel uit van een accountteam bij een commercieel bedrijf of dienstverlenende organisatie. Je onderhandelt, stelt plannen op en maakt offertes.
Informatie over de opleiding
Werken of doorleren na de opleiding?
Na je opleiding kun je doorstromen naar het hbo, bijvoorbeeld naar de opleiding Small business of Retail management. Of je gaat aan de slag in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld bij groothandels, leveranciers van software etc. Meestal ga je werken op een afdeling verkoop of op een commerciële service afdeling.
Opbouw van de opleiding
Je leert bij ons in modules van tien weken. In iedere module maak je kennis met een nieuw thema, waarbij je brede kennis en ervaring opdoet. Voorbeelden van thema’s zijn ‘De klant’ of ‘De markt’. Rondom dat thema leer je de theorie en de benodigde vaardigheden zoals: ondernemerschap, kritisch denken en persoonlijk leiderschap (soft skills). Bij elk thema krijg je te maken met gastsprekers uit het bedrijfsleven, bedrijfsbezoeken of ga je een opdracht doen bij een van onze leerwerkplaatsen. Je ontwikkelt hiermee belangrijke vaardigheden en jouw beroepshouding: dat is de gewenste houding die een werkgever vraagt van een werknemer. Wat je leert, pas je direct toe in het bedrijfsleven!
Creëer zelf de opleiding die bij je past
Onze opleidingen bestaan uit een basisdeel, een profieldeel en een aantal keuzedelen. Met keuzedelen kun je je opleiding verbreden of verdiepen. Heb je bijvoorbeeld door werkervaring al bepaalde, benodigde vaardigheden opgedaan? Dan bekijken we samen wat dat betekent voor jouw leerroute. Jij bent bij ons baas over je eigen leerproces!
Leren doe je niet alleen in de klas
Het leuke van iets nieuws leren is niet alleen dat jij als persoon groeit. Als je bij ons studeert, stimuleren we je op alle mogelijke manieren om de beste te worden. Hoe je bij ons leert varieert: uiteraard leer je in de klas en vanuit leerwerkplaatsen. Ook leer je vanuit huis (digitaal) waar je zelfstandig of in groepsverband werkt aan opdrachten.
Persoonlijke begeleiding
Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor persoonlijke begeleiding. Dit gebeurt onder andere door gesprekken met studieloopbaanbegeleiders. Maar ook kun je sparren met docenten of met medestudenten. Door goede begeleiding krijg jij de kans om het maximale uit je opleiding te halen. Ook is er ruimte voor het oplossen van problemen waar je tegenaan loopt. We staan voor je klaar!
Toelatingseisen / benodigde vooropleiding
Je kunt met een middenkaderopleiding (niveau 4) starten als je een van de volgende vooropleidingen hebt:
- diploma vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, gemengde leerweg, theoretische leerweg of gelijkwaardig;
- diploma mbo niveau 2 (basisberoepsopleiding);
- diploma mbo niveau 3 (vakopleiding);
- overgangsbewijs van 3 havo / vwo naar leerjaar 4;
- ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis van een ministeriële regeling.
Wat kost de opleiding?
De kosten voor de opleiding hangen af van je leeftijd. Jaarlijks stelt de minister van Onderwijs het lesgeld bij. Onderstaande bedragen gelden voor het studiejaar 2023/2024.
Kosten BOL jonger dan 18 jaar
Ben je aan het begin van het studiejaar (1 augustus) jonger dan 18 jaar? Dan betaal je geen lesgeld.
Kosten BOL ouder dan 18 jaar
Ben je aan het begin van het studiejaar (1 augustus) 18 jaar of ouder? Dan is het lesgeld € 1357,-.
Ben je 18+ of word je binnenkort 18? Dan kun je studiefinanciering, een studentenreisproduct en misschien een aanvullende beurs krijgen.
Meer informatie over de hoogte van het lesgeld vind je op rijksoverheid.nl.
Overige verplichte kosten
Voor het eerste studiejaar betaal je ongeveer tussen € 350 en € 500 aan boeken en licenties.
Binnen de opleiding volg je ook een aantal keuzedelen. De kosten voor de leermiddelen van de keuzedelen variëren van 0 euro tot 40 euro per keuzedeel.
"Een goede junior accountmanager gaat makkelijk om met klanten en maakt hen enthousiast voor een dienst of product. Het is iemand die goed kan luisteren en begrijpt wat de klant nodig heeft."